By

Są wśród was miłośnicy kefiru? Jeśli jeszcze nie odkryliście zalet tego wyjątkowego napoju, jestem pewna, że dziś uda mi się was do niego przekonać. To tani i pyszny, naturalny probiotyk, który korzyści przyniesie chcącym zadbać o zdrowie, urodę, a nawet o świetną formę po ciężkim treningu.

Kefir – probiotyk prosto ze wschodu

Historia kefiru rozpoczyna się w okolicach Kaukazu, gdzie początkowo był produkowany przez pasterzy. Mleko umieszczane w skórzanych workach fermentowało, wskutek czego powstawał odżywczy napój o lekko kwaśnym smaku. Późniejsza historia kefiru rozgrywa się w Rosji, gdzie powszechnym stało się wykorzystywanie grzybków kefirowych, by wyprodukować już wtedy ceniony probiotyk. W ten sposób, już w latach 30 ubiegłego stulecia kefir był niezwykle popularny na terenie dawnego Związku Radzieckiego. Co ciekawe – Polska do dziś pozostaje jednym z największych producentów tego mlecznego napoju, a współcześnie jest on znany już niemal na całym globie.

grzybki

Grzybki kefirowe.
Źródło: wikipedia.com

 

Co skrywa kefir? Probiotyk i nie tylko

Kefir to prawdziwa skarbnica zdrowia – wiem to z doświadczenia, ponieważ i mnie z powodu dolegliwości zdrowotnych lekarz zalecił jego spożywanie. Z punktu widzenia zdrowotnego, najważniejszymi elementami kefiru są dobre bakterie i drożdże. Poza tym, znajdziemy w nim witaminy z grupy B, witaminę K, biotynę i kwas foliowy. W tym naturalnym probiotyku znajdziemy również tryptofan – jeden z aminokwasów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.  Kefir to źródło łatwo przyswajalnych minerałów, przede wszystkim wapnia i magnezu.

Choć zawiera laktozę, to obecność bakterii i drożdży w kefirze sprawia, że jest ona częściowo rozkładana. Dzięki temu, po kefir mogą sięgać nawet osoby cierpiące na nietolerancję laktozy. Warto dodać, że ten mleczny napój jest również niskokaloryczny (ok 50-70 kcal w 100g), przez co śmiało możemy pić go również na diecie.

W czym pomoże nam kefir?

Prozdrowotne właściwości kefiru mogą okazać się korzystne w wielu sytuacjach. Ten wyjątkowy napój jest w stanie złagodzić nawet poważne dolegliwości. Oto kilka z pozytywnych skutków picia kefiru:

  • Redukcja dolegliwości trawiennych – w tym wzdęć, zaparć, biegunek;
  • Pomoc w leczeniu miażdżycy,
  • Zmniejszenie objawów alergii,
  • Profilaktyka nowotworów,
  • Wspomaganie w leczeniu gruźlicy,
  • Zapobieganie osteoporozie (dzięki dużej ilości wapnia),
  • Wzmacnianie odporności organizmu,
  • Regulacja poziomu cholesterolu.

Kefir jako probiotyk

Kefir znany jest z tego, że jest niezrównanym, naturalnym probiotykiem, silniejszym nawet od jogurtu naturalnego. Mikroorganizmy zawarte w kefirze pozwalają na budowanie zdrowej flory bakteryjnej, przekładającej się na zdrowie układu pokarmowego – w tym na prawidłowy rytm wypróżnień, niwelowanie dolegliwości związanych z zespołem jelita drażliwego, niestrawność. W ramach profilaktyki chorób jelit zdecydowanie włączyć do codziennej diety kefir – probiotyk smaczny, tani i łatwo dostępny.

Kefir po treningu – dlaczego warto?

Kefir to doskonały sprzymierzeniec sportowców. Udowodniono, że warto pić kefir po treningu, jeśli chcemy utrzymać smukłą masę mięśniową i przyspieszyć spalanie zbędnych kilogramów. Cennym atutem kefiru jest zawartość dobroczynnego białka.

Kefir na infekcje intymne

Działanie antybakteryjne kefiru sprawia, że od lat był on popularnym środkiem niwelującym podrażnienia i infekcje sfer intymnych. Podobne działanie wykazuje również jogurt naturalny.

Probiotyk, a uroda

Czy wiesz, że w dbaniu o swoje ciało również możesz wykorzystać kefir? Probiotyk mleczny doskonale wpływa na skórę tłustą, działając na nią oczyszczająco i złuszczająco. Wystarczy, że będziesz stosowała go jak maseczkę na twarz 1-2 razy w tygodniu.

Kefir to znany i skuteczny sposób na oparzenia – nałożony na podrażnione słońcem lub temperaturą miejsca szybko je ukoi, a także przyspieszy ich regenerację. Warto stosować go również jako kojący kompres na dłonie po pracach domowych, w których wykorzystywałyśmy drażniące detergenty.

Kefir w kuchni

kefir w kuchni

Najprostszym sposobem na spożywanie kefiru jest po prostu picie go, jak napoju. Ten sposób zalecam szczególnie latem, gdy chcemy się orzeźwić – schłodzony kefir zadziała lepiej niż jakikolwiek, zimny napój. To także idealny dodatek do warzywnych chłodników, a także składnik zdrowych deserów. By kefir był bardziej urozmaicony i jeszcze lepiej wpływał na układ pokarmowy, możemy dodać do niego zdrowe dodatki – na przykład siemię lniane, czy otręby.

Czy kefir można zrobić samemu?

Co ciekawe, kefir możemy przygotować w warunkach domowych – z dowolnego rodzaju mleka. Potrzebne będą kultury bakterii do produkcji kefiru dostępne w pojedynczych torebkach (ich ilość należy dostosować do tego, ile kefiru chcemy uzyskać). Kefir nie jest produktem wymagającym specjalnych warunków – wystarczy, że naczynie, w którym będziemy go przygotowywać będzie ze szkła i wcześniej dokładnie je umyjemy. Po dodaniu do mleka kultur zostawiamy je na 16-24 godziny w temperaturze pokojowej. Po tym czasie, gdy nasz kefir uzyska odpowiednią gęstość, jest gotowy do spożycia. Dobrze jest jednak wstawić go na kolejne kilkanaście godzin do lodówki, by nabrał wyrazistego smaku.

kefir

Bakterie kefirowe w fiolce – od 7,99 zł
 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz