By

Niepozorna, smaczna, zdrowa – kalarepę niejedno z nas pamięta z babcinego ogródka. To warzywo kapustne w ostatnim czasie przeżywa renesans popularności, pozbywając się stereotypu nudnego i mało odkrywczego dodatku do sałatek. Kalarepa na surowo czy też odpowiednio przyrządzona jest pyszna, a do tego – chroni przed rozwojem groźnych chorób.

Jestem jedną z tych osób, które na długie lata zapomniały o kalarepie. Przez mgłę pamiętam, że widywałam ją w ogródku mojej babci jako dziecko. Mimo to, wówczas jadałam ją jedynie w sałatkach i zupach, co czyniło ją kolejnym, niewyróżniającym się niczym szczególnie warzywem. Ostatni wzrost popularności kalarepy sprawił, że odkryto jej ogromny potencjał kulinarny – okazuje się, że można zrobić z nie naprawdę wiele dobrego. Wystarczy odrobina wyobraźni! Nie można przecenić jednak wielości atutów prozdrowotnych, jakie przynosi nam kalarepa. Właściwości tego warzywa mogą naprawdę zadziwić.

Kalarepa – właściwości korzystne dla zdrowia

Zalety kalarepy odkryto już w starożytności – w antycznym Rzymie nazywana była kapustą pompejańską i wykorzystywano ją w leczeniu całego szeregu mniej i bardziej poważnych schorzeń. Istotnie – kalarepa należy do rodziny warzyw kapustnych, co czyni ją krewną brukselki, kalafiora czy też jarmużu.

Nie daj się rakowi – chrup kalarepę. Właściwości przeciwnowotworowe

Pierwszą i zdaniem wielu najważniejszą zaletą kalarepy jest jej udowodnione działanie przeciwnowotworowe. Warzywo zawdzięcza je obecności substancji zwanych izotiocyjanami i indolami. Według badań przeprowadzonych przez chińskich naukowców, przyczyniają się one do znacznego obniżenia ryzyka rozwoju raka piersi. Warto jednak dodać, że najwięcej substancji przeciwnowotworowych zawiera kalarepa na surowo – obróbka termiczna znacznie zmniejsza ich ilość.

Kalarepa receptą na doskonały wzrok

Wprowadzenie kalarepy do diety to także doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy chcą wzmocnić swój wzrok i uchronić się przed wieloma schorzeniami z nim związanymi. Warzywo jest źródłem luteiny, która wchodzi w skład plamki żółtej oka, odpowiadając za prawidłowość procesu widzenia. Dodatkowo, kalarepa skutecznie chroni gałkę oczną przed szkodliwym wpływem promieniowania UV.

Działanie grzybobójcze

Charakterystyczną cechą kalarepy jest również jej zdolność do zwalczania grzybów i bakterii. Udowodniono, że skutecznie niweluje rozwój bakterii H. pylori odpowiedzialnej m.in. za rozwój wrzodów żołądka.

Detoks z kalarepą. Właściwości oczyszczające

Zarówno kalarepa na surowo jak i ta wchodząca w skład różnych potraw to doskonały sposób na oczyszczenie organizmu z toksyn. Wszystko za sprawą bogactwa chlorofilu, który wykazuje silne właściwości detoksykujące. Dzięki niemu, skutecznie poprawimy pracę układu pokarmowego i przyspieszymy gojenie się stanów zapalnych.

Doskonała na niedobory żelaza

Warto dodać, że kalarepa to jedno z warzyw stanowiących bogate źródło żelaza, dlatego poleca się ją osobom cierpiącym na niedokrwistość. Zwłaszcza jedzenie kalarepy na surowo skutecznie zmniejsza niedobory cennego dla zdrowia pierwiastka.

Indeks glikemiczny i kaloryczność

Kalarepa odznacza się również niskim indeksem glikemicznymniewielką kalorycznością (29 kcal w 100 g). Z tego względu, śmiało mogą sięgać po nią diabetycy i osoby walczące ze zbędnymi kilogramami.

kohlrabi-74276_960_720

Nie wyrzucaj liści!

Wydawać by się mogło, że w kalarepie najistotniejszą część stanowi bulwa. Tymczasem, liście są równie istotne – to w nich znajdziemy mnóstwo witamin i minerałów. Listki kalarepy zawierają między innymi witaminy z grupy B, witaminę A, C, kwas foliowy, potas, mangan, miedź, jod. Zanim więc odetniesz je i wrzucisz do kosza, zastanów się lepiej nad tym, jak możesz je wykorzystać – dodaj je do zupy lub sałatki.

Kalarepa na surowo, czy gotowana?

Jak prawidłowo przyrządzać kalarepę? Oczywiście – tak, aby smakowała nam najbardziej. Należy jednak pamiętać, że to warzywo wyjątkowo łatwo traci swoje odżywcze wartości w czasie obróbki termicznej, czy nawet… krojenia metalowym nożem. Jeśli chcemy, aby pozostała jak najzdrowsza, powinniśmy obchodzić się z nią delikatnie. Zamiast długiego gotowania w wodzie, wybierzmy parowar. Nie unikajmy także kalarepy na surowo – ta zdecydowanie będzie najlepszym źródłem dobroczynnych substancji odżywczych.

Przepis na kalarepę faszerowaną

Składniki:

  • Niewielkie bulwy kalarepy (8 szt.)
  • Mięso mielone z indyka (ok. 500 g)
  • 1 torebka brązowego ryżu
  • 2 jajka
  • 1 łyżka natki pietruszki
  • 1 łyżka posiekanego szczypiorku
  • 2 łyżki bułki tartej
  • Przyprawy: sól, pieprz

Przygotowanie:

  1. Kalarepy  myjemy, obieramy, odcinamy ich górne części i drążymy od środka tak, aby zrobić miejsce na mięsny farsz.
  2. Przygotowujemy nadzienie – mięso mieszamy z jajkami, bułką tartą i ugotowanym ryżem. Dodajemy przyprawy do smaku.
  3. Napełniamy wcześniej wydrążone kalarepy naszym farszem. Wcześniej odcięte „czapeczki” zakładamy z powrotem.
  4. Układamy kalarepy w parowarze i gotujemy przez 30-40 minut. Gdy staną się odpowiednio miękkie, są gotowe do spożycia.
  5. Kalarepy podajemy ze świeżo posiekaną natką pietruszki i szczypiorkiem. Możemy dodać do nich także ulubiony sos (np. grzybowy czy pomidorowy). Smacznego!

Są wśród was miłośnicy niepozornej kalarepy? Podzielcie się swoimi przepisami!

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz