By

Nagminnie łapiesz infekcje? Problemem jest słaba odporność. Podpowiadamy, jak pamiętając o kilku prostych zasadach można wzmocnić organizm po chorobie i wyeliminować czynniki negatywnie wpływające na pracę układu immunologicznego.Jak wzmocnić organizm po chorobie
Mówiąc o odporności, mamy na myśli zdolności obronne organizmu – nabyte lub wrodzone, dzięki którym potrafi zwalczyć atakujące go antygeny. Jej poziom uzależniony jest od wielu czynników zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Odporność obniża długotrwały stres, nieregularne i niezdrowe jedzenie, nadmiar toksyn, niedobór witamin i minerałów, a także mała ilość aktywności fizycznej. Przy częstych infekcjach osłabia ją także terapia antybiotykiem, która z jednej strony zwalcza chorobę, ale z drugiej negatywnie wpływa na pracę organizmu, zaburzając równowagę flory bakteryjnej.

Zacznij od talerza, bo prawidłowe odżywianie to jeden z najłatwiejszych, a zarazem najefektywniejszych sposobów na sprawne funkcjonowanie komórek odpornościowych. Sięgaj po witaminę A, która zwalcza bakterie i wirusy. Znajdziesz ją w żółtych i czerwonych owocach oraz warzywach, a także w szpinaku, tranie, wątróbce, jabłkach czy marchewce. Potrzebna będzie też witamina C zawarta w cytrusach, dzikiej róży, żurawinie, porzeczkach czy papryce oraz witamina E, występująca w soi, słoneczniku, migdałach i jajach. W codziennym menu, które pomoże wzmocnić organizm po chorobie, nie może zabraknąć białka w postaci chudego mięsa drobiowego oraz mleka i jego przetworów, zwłaszcza jogurtów zawierających żywe kultury bakterii.

Naturalnie odporność podniesie też czosnek, miód, chrzan i cebula oraz kwasy tłuszczowe omega-3, które dostarczysz z tłustymi rybami morskimi (tuńczyk, dorsz, łosoś, sardynki, itp.). Postaw na dania lekkostrawne i gotowane, ciemne pieczywo (cynk) i rośliny strączkowe (żelazo). Zrezygnuj z soli na rzecz świeżych i suszonych ziół, np. natki pietruszki, tymianku, kolendry czy pokrzywy.

Niezbędne będzie ograniczenie do minimum różnego typu używek, czyli kawy, papierosów czy alkoholu, które niszczą witaminy i pierwiastki odpowiedzialne za dobrą pracę układu immunologicznego. Pamiętaj także o odpowiednim wysypianiu się ok. 7-8 godzin dziennie oraz codziennym przebywaniu na świeżym powietrzu. Zadbaj o regularną (2-3 razy w tygodniu po minimum 30 minut) aktywność fizyczną, nawet jeśli miałby to być spacer.

Dodaj komentarz

1 Komentarz do "Jak wzmocnić organizm po chorobie?"

Powiadom o
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany

Niestety żyje się teraz tak szybko, że je się też w biegu i nie to co powinno. I dlatego odporność spada, dochodzi stres, przemęczenie. Myślę że warto pomyśleć o jakimś suplemencie na poprawę odporności mimo wszystko, probiotyki dużo osób chwali, ale ja mimo wszystko preferuję tran, jego właściwości doceniano już tyle lat temu. Na szczęście teraz można kupić wersje smakowe i nie czuć już tego smaku tak bardzo, na przykład z Gala miętowy jest bardzo dobry. Bądź wybrać kapsułki.

wpDiscuz