By

Trzy typy stopy i różne rodzaje obuwia. Chcesz wiedzieć, jak określić typ pronacji? Zobacz, w jaki sposób możesz przetestować swoje stopy. Oto kilka domowych metod polecanych przez innych biegaczy. 

Jak zaczęła się Twoja przygoda z bieganiem? Chciałaś schudnąć, poprawić wydolność organizmu, chciałaś zmienić coś w swoim życiu i rzucić sobie samej wyzwanie? W którymś z dyskontów znalazłaś promocję na buty do biegania i stwierdziłaś, że to twój czas. Do kompletu dokupiłaś strój sportowy z tej samej promocji – jeszcze tego samego dnia przebiegłaś pierwszy kilometr.

To dość prawdopodobny scenariusz, jednak nie jedyny. Nie zmienia to faktu, że większość początkujących biegaczy posiada raczej szczątkową wiedzę dotyczącą przygotowania i technicznych aspektów tego sportu. Zdobywa ją w trakcie, na bieżąco weryfikując swoje doświadczenia. W międzyczasie niestety wielu z nich dotyka bolesna kontuzja, która bardzo często związana jest ze źle dobranym obuwiem. Dlatego zebrałyśmy dla was kilka sposobów, dzięki którym określicie typ pronacji (więcej na temat typów stóp biegacza przeczytacie tutaj).

Profesjonalne badania

Ocena pronacji pod okiem profesjonalisty jest najpewniejszą metodą. Osoba posiadająca stosowne wykształcenie w zakresie biomechaniki ciała, a w szczególności stopy, będzie najlepszym sędzią. Badanie na specjalistycznym sprzęcie może wykonać fizjoterapeuta. Podczas niego oceniane są parametry, takie jak chociażby stabilizacja, czucie głębokości, sposób przetaczania stopy i jej deformacja. Pomiarów dokonuje się za pomocą metody komputerowej oraz manualnej.

W trochę innej formie przeprowadzane są badania w niektórych sklepach sportowych z asortymentem dla biegaczy. Test polega na bieganiu po bieżni mechanicznej (wprawianej w ruch pracą naszych nóg). Podczas treningu ekipa rejestruje aparaturą wideo sposób stawiania stóp. Na tej podstawie przyporządkowuje cię do grupy o określonym typie pronacji.

Jeżeli nie masz możliwości wykonania takich testów, to możesz skorzystać z domowych sposobów.

Test mokrej stopy

Polega on na ocenie typu stopy na podstawie jej odcisku. Jak to zrobić? Przygotuj kartkę papieru o powierzchni wystarczającej do postawienia na niej obu stóp. Zmocz nogi i stań na papierze. Powstałe odbicie – dokładnie w miejscu śródstopia – będzie wskazówką:

  • przód i pięta stopy połączone są cieniutkim paskiem – supinacja (ciężar przeniesiony na zewnętrzną krawędź stopy)
  • przód i pięta stopy połączone są szerszym pasem, w miejscu podbicia jest kartka jest sucha – stopa neutralna
  • odcisk przedstawia całą stopę łącznie z jej środkową częścią („platfus”) – stopa nadmiernie pronująca.
jak określić typ pronacji

Test mokrej stopy: 1. stopa supinująca, 2. stopa neutralna, 3. stopa nadmiernie pronująca (źródło: pawelbiega.pl)

Test mokrej stopy jest raczej niemiarodajną metodą oceny typu stopy w kontekście jej przetoczenia. Niemniej może stanowić wskazówkę dla bardziej doświadczonego biegacza.

Test starych butów

Kto bądź co lepiej opowie o twoim bieganiu niż stara para butów. Im więcej w niej biegałaś, tym mocniej odznaczyłaś na niej sposób przetaczania stopy. Zwróć uwagę, w których miejscach podeszwa jest najbardziej wytarta:

  • zewnętrzny bok buta – supinacja
  • wewnętrzny bok buta – nadpronacja
  • tył podeszwy (mniej więcej po środku) oraz środek przedniej części buta – stopa neutralna.
jak określić typ pronacji bieganie

*Sprawdź ofertę damskich butów do biegania*

Test przysiadu

W trakcie testu powinnaś skoncentrować się na swoich kostkach. Stań boso na wprost lustra i zacznij wykonywać przysiad. Przyjrzyj się, jak zmienia się pozycja stawu:

  • kostki pozostają w jednej linii z piętami – stopa neutralna lub supinująca
  • kostki „uciekają” do środka – stopa nadmiernie pronująca
  • kostki wychylają się na zewnątrz (odczuwasz ciężar ciała bardziej na krawędzi stopy) – stopa supinująca.

Pamiętaj, że to również wskazówka. Wiele osób, które opanowały do perfekcji technikę wykonywania przysiadów, mogą ulec złudzeniu, że są posiadaczami stopy neutralnej, tymczasem właściwy krok pokazuje zupełnie coś innego.

Test „drugiej pary oczu”

Możesz zawsze poprosić znajomego biegacza o obserwację twojej techniki biegania. Biegnąc za tobą lub stojąc za bieżnią, będzie przyglądać się i oceniać, w jaki sposób stawiasz stopy w trakcie biegu. Możesz także, idąc za przykładem testów wykonywanych w sklepach sportowych, nagrać swój bieg (wykorzystaj do tego np. kamerę w smartfonie lub laptopie). Test będzie bardziej wiarygodny, gdy wykonasz go na boso. W ostateczności możesz zrobić to w butach, ale do biegania neutralnego!

One Comment

  1. Rafał / 9 września 2015 at 10:13 /Odpowiedz

    Ten artykuł jest po prostu świetny. Przymierzam się już jakiś czas do biegania. Teraz wiem na co zwrócić szczególną uwagę. Dzięki!

Leave a Reply