By

Acai, goji… a gdzie miejsce na polskie jagody z naszych lasów? Nie zapominajmy, że niczym nie ustępują modnym w ostatnim czasie superfoods. Jagoda jest pyszna, wszechstronna w kuchni, a co najważniejsze – bardzo zdrowa.

Jagody – właściwości i składniki odżywcze

Każdy z nas zna je doskonale – latem jagody możemy spotkać praktycznie w każdym lesie i to w ilościach hurtowych. Wcale nie musimy się natrudzić, aby uzbierać pełen koszyk. Ostatnie badania wskazują na to, że poza doskonałym smakiem, jagoda posiada multum właściwości, które są w stanie leczyć nawet ciężkie choroby.

  • Znajdziemy w nich alfabet cennych dla zdrowia minerałów – cynk, magnez, mangan, selen, miedź;
  • Zawierają witaminy A, C, B, PP;
  • Są bogatym źródłem antyoksydantów i garbników;
  • Zawierają duże ilości fitoestrogenów – zdrowych hormonów roślinnych;
  • Znajdziemy w nich kwasy elagowy i foliowy.

Jak jagody wpływają na zdrowie?

Długo można by wymieniać korzystne dla zdrowia zalety, jakimi cechują się jagody. Właściwości tych owoców znajdą zastosowanie przede wszystkim w poniższych przypadkach:

  • Dzięki garbnikom, nadają się doskonale do łagodzenia dolegliwości żołądkowych. Polecane są w leczeniu biegunek (w formie suszonej) oraz niestrawności (w formie soku);
  • Wzmacniają naczynia włosowate, przyczyniając się do obniżenia poziomu złego cholesterolu;
  • Przeciwutleniacze hamują procesy starzeniowe i przeciwdziałają nowotworom (podobnie jak fitoestrogeny);
  • Sok z jagód pomaga w rożnego rodzaju zatruciach – „wychwytuje” toksyny z organizmu. Niegdyś zalecano go pracownikom kopalni czy kamieniołomów, jaki antidotum na pylicę;
  • Kwas foliowy pozytywnie wpływa na rozwój płodu.

1

  1. Krokus Kompot z leśnych jagód – 17,09 zł
  2. Owocowy Zagajnik Czarna Jagoda Suszona Eko – 14,59 zł
  3. Biowald Sok Z Jagody Leśnej Bio – od 13,45 zł
  4. Runoland dżem z jagody leśnej bez cukru bio – od 5,25 zł

 

Jak najlepiej jeść jagodę? Właściwości kulinarne

Świeża, suszona, a może w formie przetworów? Niezależnie od formy, każdy sposób będzie doskonałym pomysłem na to, aby przegryźć odrobinę jagód. Właściwości prozdrowotne owocu będą wciąż aktywne wówczas i wtedy, gdy zdecydujemy się ją ususzyć lub przygotować z niej domowe przetwory. Sięgajmy po nie śmiało w ramach dodatku do zdrowego deseru, naleśników czy po prostu – solo. Pamiętajmy o tym, że świeże jagody nie powinny być przechowywane w lodówce dłużej niż dwa dni.

 

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz