By

Nie tylko cukrzycy oraz osoby stosujące dietę Montignac’a powinny wiedzieć, czym jest indeks glikemiczny. IG podpowie Ci, które produkty sprzyjają odchudzaniu, a które nie tylko hamują spalanie tłuszczu, ale także przyczyniają się do jego nadmiernego odkładania.

Indeks glikemiczny

Za pojęciem indeksu glikemicznego, w skrócie IG, kryje się wskaźnik pozwalający określić zawartość cukru w danym artykule spożywczym. Mówiąc prościej dzieli on produkty węglowodanowe na te, które po spożyciu szybko, średnio lub wolno podnoszą stężenie glukozy we krwi. Wynika to z przyswajalności oraz tempa wchłaniania węglowodanów znajdujących się w danym pożywieniu. Przekłada się to na ilość insuliny, którą wytwarza trzustka, a tym samym na lepsze bądź gorsze spalanie tłuszczu. IG rośnie wraz z tempem rozkładu węglowodanów.

Im dany produkt ma wyższe wskaźnik, tym bardziej sprzyja tyciu, gdyż jest szybko trawiony i wchłaniany oraz powoduje gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi. Reakcją obronną organizmu jest uwolnienie dużej ilości insuliny, która powoduje spadek ilości cukru, dlatego znów czujesz się głodna i zwykle ponownie sięgasz po wysokowęglowodanowy posiłek. W tym czasie niestrawiony cukier jest magazynowany i odkładany w postaci tkanki tłuszczowej. Do grona produktów o wysokim IG (powyżej 70 jednostek) zaliczamy m.in. chipsy, biały i pszenny chleb, cukier biały, glukozę, kleik ryżowy, miód, płatki kukurydziane, płatki owsiane błyskawiczne, popcorn, ziemniaki gotowane, pieczone i w formie puree, ryż biały, arbuza, bagietkę, suszone daktyle czy dynię.

Z kolei produkty o niskim IG są trawione dłużej, a więc stopniowo podnoszą poziom stężenia cukru we krwi, dlatego są na bieżąco spalane. Do tej grupy zaliczamy przede wszystkim żywność w naturalnej postaci, czyli nieprzetworzoną i nie poddaną znacznej obróbce termicznej. To również produkty z wysoką zawartością błonnika, który obniża poziom glukozy. Niski indeks glikemiczny mają m.in. jabłka, wiśnie, owoce leśne, soja, soczewica, ryby, orzeszki ziemne, świeże morele, mleko, jogurt naturalny bez cukru, grejpfrut.

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz