By

Grzyby cenimy przede wszystkim za unikalny aromat i smak, które doskonale pasują do potraw kuchni polskiej. Jednak, czy to jedyne powody, dla których warto po nie sięgać? Okazuje się, że wbrew powszechnemu przekonaniu, grzyby jadalne mają mnóstwo wartości odżywczych. Oto dziesięć powodów, które powinny przekonać cię do ich spożywania.

Zapewne nieraz spotkaliście się z opiniami na temat grzybów mówiącymi, że składają się wyłącznie z wody i nie mają żadnych wartości odżywczych. Dodatkowo pokutuje przeświadczenie, że grzyby są ciężkostrawne i ich zbyt częste spożywanie nie służy naszemu zdrowiu. Jak jest naprawdę? Dziś obalamy mity na temat grzybów jadalnych i odczarowujemy ich wizerunek.

1. Grzyby w przeważającej części składają się z wody

To całkowita prawda – grzyby jadalne (rzecz jasna, poza grzybami suszonymi) składają się z wody w 70-90%, co zresztą łatwo można zauważyć podczas ich obróbki cieplnej – podczas smażenia czy pieczenia znacznie zmniejszają swoją objętość wskutek odparowywania wody.

Fakt ten nie może być jednak postrzegany jako wada – grzyby jadalne mogą być traktowane jako nawadniający składnik diety.

2. Bogactwo białka w grzybach jadalnych

Masa grzyba składa się prawie w całości z białka. Z tego powodu, grzyby bywają nazywane „leśnym mięsem”. Ta cecha sprawia również, że biolodzy nadaj pozostają podzielni co do tego, do której z grup systematycznych grzybom jest bliżej – do zwierząt, czy do roślin.

Najwięcej białka znajdziemy w pieczarkach – aż 44%. Jego spore ilości spotkamy również w purchawkach i borowikach.

Ciekawostka – ludzkie język traktuje grzyby jak mięso, dlatego chętnie je nimi zastępujemy lub uzupełniamy nimi ulubione potrawy.

3. Grzyby, a działanie przeciwrakowe

Okazuje się, że poza wodą i białkiem w wielu grzybach znajdziemy również substancje, które mogą ochronić nas przed rozwojem raka. Betaglukan (bo o tej substancji mowa) spotkamy w podgrzybkach, boczniakach, borowikach, pieczarkach oraz azjatyckich grzybkach shitake i hiratake. Grzyby te pobudzają produkcję białych krwinek i zwalczają wolne rodniki. Co ciekawe, pleuran zawarty w boczniaku może zmniejszać już istniejące guzy, stanowiąc uzupełnienie terapii przeciwnowotworowej.

5. Źródło witamin i minerałów

W grzybach jadalnych śmiało możemy poszukiwać soli mineralnych i witamin, które są niezbędne w codziennej, zrównoważonej diecie. Wykazano, że ilość witamin z grupy B i PP zawarta w grzybach jest porównywalna do tej występującej w produktach takich jak wątróbka czy drożdże piekarskie. Co ciekawe, w grzybach o żółtym zabarwieniu (a więc w kurkach czy rydzach) możemy spodziewać się również całkiem pokaźnej ilości witaminy C.

6. Grzyby suszone dla zdrowia żołądka

Licznych zalet nie można odmówić również grzybom suszonym. Wykazano, że pobudzają apetyt oraz usprawniają procesy trawienne. Innym atutem, jakim mogą poszczycić się grzyby suszone jest ich przedłużony okres ważności do spożycia – o ile będziemy przechowywać je w odpowiednich warunkach.

f-ander-siatka-do-suszenia-owocow-i-grzybow-01080054

ANDER siatka do suszenia owoców i grzybów – 33,28 zł

7. Bogate źródło błonnika spożywczego

Grzyby to doskonały sposób na to, by uzupełnić niedobory błonnika w codziennej diecie. Uwaga – jego zbyt duża ilość może działać odwrotnie.

8. Grzyby działają odkwaszająco

Jeśli lubisz jeść mięso, grzyby to wybór dla ciebie – udowodniono, że odkwaszają organizm.

9. Doskonałe na diecie redukcyjnej

Niska wartość energetyczna grzybów (50 kcal w 100 g) sprawia, że są one idealnym składnikiem diety osób chcących zgubić zbędne kilogramy.

10. Mała ilość cukrów prostych

Jeśli zależy ci na zmniejszeniu ilości cukrów prostych w diecie, grzyby mogą okazać się w tym doskonałym wsparciem.

Jak najlepiej przyrządzać grzyby?

Jak wiemy, grzyby możemy przygotowywać na rozmaite sposoby. Smażenie, marynowanie, suszenie… co wybrać, by były najzdrowsze? Okazuje się, że najlepszym wyborem będzie gotowanie. Wówczas węglowodany zawarte w grzybach ulegają rozkładowi na łatwiej przyswajalne cukry proste. Aby zachować w grzybach dużą ilość białka, warto je suszyć. Marynowane grzyby, choć równie pyszne, mogą nie być dobrym wyborem dla osób o wrażliwych żołądkach (w skład marynat często wchodzi drażniący ocet).

Kilka uwag na temat grzybów, o których musisz pamiętać

Obok zalet, jakimi mogą poszczycić się grzyby, istnieje kilka przeciwwskazań do ich spożywania. Powinni zrezygnować z nich przede wszystkim ci, którzy cierpią na schorzenia nerek i przewodu pokarmowego. Ponadto, warto pamiętać o kilku innych zasadach:

  • Grzybów nie podawajmy małym dzieciom (ich układy pokarmowe nie są przystosowane do trawienia struktury grzyba),
  • Zbierając grzyby powołujmy się tylko na fachową wiedzę – a więc najlepiej atlasy. Zrezygnujmy z archaicznych metod takich jak przykładanie kawałka grzyba do języka w celu sprawdzenia, czy parzy, bądź oczekiwania na zabarwienie łyżki na czarno. Jeśli któryś z grzybów wzbudza naszą niepewność – najlepiej zostawmy go w spokoju.
  • Nie łączmy grzybów z alkoholem – w żołądku taka mieszanka doprowadzi do ścięcia białka grzyba, co może skończyć się bólem, a nawet wymiotami czy biegunką.
 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz