By

Diety niskowęglowodanowe to kontrowersyjny temat będący powodem dyskusji dawniej, ale i dziś. Czy eliminacja węglowodanów na rzecz wysokiej zawartości tłuszczów nie zaszkodzi organizmowi? Ostatnie badania wskazują jasno – dieta tłuszczowa to doskonały sprzymierzeniec tych, którzy chcą zrzucić zbędne kilogramy.

Czy wiesz, że jedząc tłuszcze paradoksalnie możesz szybko… spalić tłuszcz? O diecie tłuszczowej dowiedziałam się od mojej znajomej, która jest trenerem personalnym. Na początku słysząc, że w ramach przekąski sięga po smalec, nie mogłam wyjść ze zdumienia – zwłaszcza obserwując jej smukłe ciało. Dowiedziałam się, że dieta tłuszczowa to jeden z najlepszych sprzymierzeńców redukcji. Wszystko sprowadza się do spożywania tłuszczów dobrej jakości, dostarczających nam jednocześnie cennych substancji odżywczych.

Czym jest dieta tłuszczowa?

Sednem diety tłuszczowej jest eliminacja węglowodanów z codziennej diety z jednoczesnym podniesieniem ilości codziennie spożywanych tłuszczów. Dowiedziono, że spożywanie węglowodanów to jeden z głównych powodów pobudzania apetytu, a tym samym – spisywania smukłej linii na straty. Spożywając tłuszcze i białka zamiast węglowodanów przyjmujemy znacznie mniej kalorii. Spożywanie zdrowych tłuszczów pomaga w gubieniu zbędnych kilogramów przede wszystkim z okolic tkanki tłuszczowej trzewnej, której nadmiar jest jedną z głównych przyczyn złej przemiany materii, nadciśnienia i wysokiego poziomu cholesterolu.

Dieta tłuszczowa i korzyści zdrowotne

Poza wspomnianym zwalczaniem tkanki tłuszczowej trzewnej, dieta tłuszczowa przynosi wiele innych, prozdrowotnych efektów. Skutecznie obniża ryzyko wystąpienia chorób serca, dzięki znacznemu obniżeniu poziomu trójglicerydów. Dodatkowo, dieta niskowęglowodanowa korzystnie wpływa na poziom cukru we krwi, w odróżnieniu od węglowodanów, które gwałtownie go podnoszą. Zmniejszenie ilości węglowodanów w diecie na rzecz zdrowych tłuszczów to doskonały sposób na przywrócenie równowagi insulinowej. Warto dodać, że dieta tłuszczowa zmniejsza dolegliwości będące efektami wielu innych, uciążliwych chorób, w tym schorzeń ze strony układu nerwowego, a także nowotworów.

Po jakie tłuszcze sięgać?

Dieta tłuszczowa nie polega na tym, aby jeść każdy rodzaj tłuszczu. Sięgamy po te najzdrowsze, w tym pochodzące z listy następujących produktów:

  • Nerkowce,
  • Pistacje,
  • Orzechy włoskie,
  • Awokado,
  • Kakao,
  • Masło,
  • Tran,
  • Tłuste ryby,
  • Olej kokosowy,
  • Oliwa z oliwek,
  • Olej lniany,
  • Mleko kokosowe,
  • Smalec.

pobrane

Dieta niskowęglowodanowa, a trening siłowy

Jeśli zależy ci na rozbudowie mięśni poprzez trening siłowy, dieta tłuszczowa niekoniecznie będzie dobrym wyborem. Jak dotąd nie wykazano jej lepszej skuteczności w porównaniu do diety zawierającej węglowodany, które są „budulcem” spracowanych mięśni – wspomagają ich regenerację i stanowią źródło energii. Ważne jednak, by uprawiając treningi siłowe wybierać węglowodany dobrej jakości.

Zdrowe węglowodany, czyli jakie?

Osoby aktywne fizycznie, zwłaszcza stosujące treningi siłowe powinny skupiać się na tym, aby stosować w swojej diecie węglowodany dobrego pochodzenia – takie, które faktycznie okażą się źródłem energii potrzebnej dal efektywnego treningu. Dobre węglowodany znajdziemy w następujących produktach:

  • Ziemniaki,
  • Ryż,
  • Proso,
  • Bataty,
  • Topinambur,
  • Gryka,
  • Amarantus,
  • Owoce,
  • Warzywa,
  • Żyto.

Jakich węglowodanów unikać? Przede wszystkim zrezygnujmy z cukru, syropu glukozowego, wyrobów pszennych i wszelkich słodyczy.

Kto powinien zdecydować się na dietę tłuszczową?

Okresowa dieta tłuszczowa to propozycja doskonała nie tylko dla osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Z powodzeniem mogą stosować ją również osoby, które chcą poprawić swój ogólny stan zdrowia.

  • To świetny wybór dla osób cierpiących na choroby kardiologiczne – zmniejszenie tkanki tłuszczowej niweluje również intensywność tych dolegliwości;
  • Polecana jest osobom, które chcą ustabilizować swój poziom cukru;
  • Dieta tłuszczowa zmniejsza dolegliwości chorób takich jak Alzheimer czy Parkinson, a także zapobiega dalszemu rozwojowi tych chorób;
  • Stosowana jest również w przypadku chorób nowotworowych, w celu poprawy ogólnego stanu zdrowia chorego;
  • Zmniejsza częstotliwość napadów epilepsji.

Ryzyko związane z dietą tłuszczową

Jak każda inna dieta, ta niskowęglowodanowa niesie ze sobą ryzyko skutków negatywnych, których należy być świadomym przed jej rozpoczęciem.

  • Dieta tłuszczowa może powodować zaparcia, ze względu na niską zawartość błonnika pokarmowego;
  • Długotrwałe stosowanie diety tłuszczowej może powodować zakwaszenie organizmu;
  • Zbyt długie spożywanie produktów białkowo-tłuszczowych może wiązać się z ryzykiem wystąpienia miażdżycy;
  • Częstymi efektami diety są bóle głowy, senność i zmęczenie.

Przeciwwskazania do stosowania diety tłuszczowej

Nie każdy powinien stosować dietę tłuszczową – barierę stanowią tu głównie problemy natury zdrowotnej, w tym:

  • Kamica żółciowa,
  • Kamica nerek,
  • Porfiria,
  • Deficyt karnityny,
  • Refluks żołądkowo-jelitowy,
  • Kwasice organiczne.

Ktoś z was stosował dietę niskowęglowodanową? Czy faktycznie efekty były tak spektakularne?

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz