By

Czy to możliwe, że można gubić kilogramy odżywiając się tłusto? Jak najbardziej. Sposobem na to jest dieta ketogeniczna, polegająca na ograniczeniu węglowodanów i zwiększeniu ilości tłuszczów w diecie. To coraz popularniejsza metoda odchudzania – dziś postanowiłam wziąć ją pod lupę. Czy naprawdę może zdziałać cuda? Czy można nazwać ją bezpieczną?

Dieta ketogeniczna – zasady

W codziennej diecie zaleca się spożywać około 35% łuszczów, 50% węglowodanów oraz 15% białek. Dieta ketogeniczna, zwana ketonową lub ketogenną jest wysokotłuszczowa i niskowęglowodanowa zarazem. Tłuszcze w tej metodzie odżywiania mogą stanowić nawet 90% całości.

O co tu chodzi? Sęk tkwi w procesie rozpadu tłuszczów, zwanym ketozą. Dochodzi do niego podczas, gdy węglowodanów w organizmie jest za mało – wówczas, szuka on innego źródła energii. W ten sposób chudniesz – szybko, a jednocześnie stopniowo i bezpiecznie – pod warunkiem, że ściśle stosujesz się do zasad, jakimi rządzi się dieta ketogeniczna.

Mit: dieta ketonowa jest dla każdego

Osobiście znam kilka osób, które stosowały dietę ketonową – widziałam jej efekty i skłamałabym mówiąc, że jest nieskuteczna. Rezultaty mogą być naprawdę imponujące, jednak należy podkreślić, że dieta ketogeniczna nie powinna być traktowana jako kolejny z modnych sposobów odchudzania. Stosowany niewłaściwie, spowoduje spustoszenie w organizmie.

Kto powinien z niej skorzystać? To dobre rozwiązanie dla osób, które chcą szybko i w sposób kontrolowany zrzucić kilka kilogramów – dotyczy to na przykład sportowców. Dieta ketogenna znalazła również zastosowanie w leczeniu padaczki, chorobie Alzheimera i Parkinsona – ten sposób żywienia wykazuje bowiem ochronny wpływ na układ nerwowy człowieka.

Dieta ketogeniczna – efekty dla zdrowia

Dieta ketonowa, poza redukcją masy tłuszczowej nie pozostaje bez wpływu na cały twój organizm. Oto przykładowe skutki, które przynosi jej stosowanie:

  • Redukcja poziomu złego cholesterolu,
  • Obniżenie poziomu glukozy we krwi,
  • Redukcja napadów głodu,
  • Zmniejszenie ochoty na słodycze,
  • Poprawa pracy mózgu.

Bruce Fife, Terapia ketonowa – 37,49 zł

Dieta ketogeniczna, a rak

Naukowcy wytaczają hipotezę, jakoby dieta ketogeniczna mogła być stosowana jako element terapii przeciwnowotworowej. Teorię opierają na fakcie, że w trakcie trwania ketozy komórki rakowe nie pobierają energii i zaczynają obumierać. Sprawia to, że guzy nie mogą być prawidłowo odżywiane. Dieta ketogeniczna do tej pory okazała się skuteczna w przypadku walki z nowotworami prostaty, mózgu, żołądka, okrężnicy.

Nie dłużej niż dwa miesiące

Naukowcy podkreślają, że dieta ketogeniczna nie może być stosowana długotrwale. W trakcie pierwszych tygodni jej stosowania, człowiek co prawda czuje się rewelacyjnie – wpada w stan euforii i odczuwa lekkość – na skutek działania ketonów. Po pewnym czasie, stan ten mija, a pojawia się senność, pragnienie, zaparcia i utrata apetytu. Dieta ketonowa dostarcza ciału tylko 70% niezbędnej energii, a to oznacza, że przez dłuższy czas pozostaje ono niedożywione.

Jakie są wady keto-diety?

Dieta ketogeniczna nie jest prosta. Wbrew pozorom, wymaga dużej uwagi i ciągłego planowania. Do jej największych wad można zaliczyć:

  • Duże koszty,
  • Czasochłonność,
  • Utratę wody z organizmu,
  • Zaparcia,
  • Bezsenność,
  • Ryzyko zakwaszenia organizmu.

Kto musi z niej zrezygnować?

Dieta wysokotłuszczowa nie jest dla każdego. Powinny z niej zrezygnować osoby borykające się z chorobami nerek, wątroby i trzustki, czyli tymi, które uniemożliwiają metabolizm ciał ketonowych.

Dieta ketogeniczna – co jeść

Jeśli jesteś zdecydowana na dietę ketogeniczną, musisz wprowadzić spore zmiany w codziennym jadłospisie. Dzienne spożycie węglowodanów nie powinno przekraczać 30 g (to tyle, co w jednym bananie).

  • Jedz kurczaka, chudą wołowinę, tłuste ryby oraz jaja.
  • Sięgaj po zdrowe tłuszcze: olej lniany, oliwę z oliwek.
  • Na diecie ketonowej warto sięgać po siemię lniane, nasiona chia, awokado, sezam.
  • Polecane potrawy to również golonka, boczek i smalec.

Uzupełnienie diety ketonowej: nabiał i warzywa

Dieta ketogeniczna nie wyklucza spożycia warzyw. Postaw na te, które zawierają sporo wody, a więc na paprykę, szpinak, ogórek, brokuły, pomidory. Możesz jeść również pełnotłuste produkty mleczne.

Produkty na czarnej liście

O wiele więcej miejsca zajmuje lista tego, czego nie wolno ci jeść na diecie ketogenicznej.

  • Po pierwsze: słodkości, fast foody, lody. Na czas diety, musisz o nich absolutnie zapomnieć.
  • Należy wykluczyć każdy rodzaj cukru.
  • Wyklucz ziemniaki, fasolę, bataty oraz bób – warzywa o wysokiej zawartości węglowodanów. Wykluczeniu podlegają również wszystkie owoce.
  • Nie jedz kasz, bułek, chleba, ryżu i makaronu.
  • Wyklucz słodzone napoje i alkohol.

Bruce Fife, Dieta ketogeniczna – 29,43 zł

Najlepiej pod okiem lekarza

Dietę ketogeniczną najbezpieczniej jest stosować pod okiem specjalisty-dietetyka, który dobierze dla ciebie odpowiedni jadłospis i będzie obserwował, jak zmienia się twój organizm pod wpływem stałego stanu ketozy.

Co sądzisz o diecie ketogenicznej? Czy warto manipulować procesami, jakie przeprowadza ludzki metabolizm? A może lepiej postawić na inne metody odchudzania?

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz