By

Nadszedł czas na kolejne, miesięczne wyzwanie – tym razem zdecydowałyście wraz ze mną, że pora na miesięczną przerwę od kawy. Przyznam, że pierwszy raz poważnie zastanawiam się, czy dam radę… z drugiej strony – jestem bardzo ciekawa efektów. Spróbuj razem ze mną!

Na samym początku chciałabym odnieść się do komentarzy, które od wielu z was otrzymałam. Dotyczyły one tego, że przecież kawa jest zdrowa, więc jej odstawianie mija się z celem. Racja – dobrej jakości kawa jest bardzo zdrowa, o czym jeszcze wspomnę, jednak w tym wyzwaniu chodzi o coś innego. Założę się, że wśród was jest wielu takich jak ja – uzależnionych od kawy. O uzależnieniu mówię w pełni świadoma powagi tego słowa, ponieważ piję ją od bardzo wielu lat, a gdy nie mam na to czasu z rana, czuję poważny dyskomfort. Chcę udowodnić sobie, że potrafię bez niej żyć, a przy okazji sprawdzić, czy znajdę równie dobre zamienniki porannego „pobudzacza”.

Czy kawa szkodzi? Obalamy mity

Przez długie lata można było spotkać się z opiniami, jakoby kawa była szkodliwa. Nie bez powodu nadal nazywa się ją używką – jak już kiedyś wspominałam, potrafi uzależnić, zresztą jak wiele innych, niepozornych substancji, składników czy produktów, jak chociażby słodycze. Stosowana z umiarem jest jednak bardzo zdrowa. Dlaczego?

  • Kawa to źródło antyoksydantów, które zapobiegają rozwojowi nowotworów;
  • Zmniejsza ryzyko choroby Alzheimera i Parkinsona;
  • Przyspiesza metabolizm, ułatwia odchudzanie;
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy;
  • Poprawia pamięć i koncentrację;
  • Poprawia nastrój, poprzez zwiększenie produkcji serotoniny.

Czy zatem sytuacje, w których możemy określić kawę niezdrową? Oczywiście – jak ze wszystkim – warto znać umiar. Dobowa dawka kofeiny u dorosłej osoby nie powinna przekroczyć 600 mg (6 filiżanek). Oto, czym grozi nadużywane kawy:

  • Choroba refleksowa,
  • Wrzody żołądka,
  • Rozdrażnienie, nerwowość,
  • Problemy ze snem,
  • Zaburzenia rytmu serca.

Uzależnienie od kawy

Kofeina to najpopularniejszy środek stymulujący świata. Spotkasz go bez wyjątku w każdej kulturze. Warto przypomnieć, że znajduje się nie tylko w kawie, ale i w wielu herbatach, kakao, czy guaranie.

Choć w zdrowych dawkach jest dla człowieka całkowicie bezpieczna, jako środek oddziałujący na układ nerwowy może uzależniać – zwłaszcza po latach stosowania. Po przekroczeniu dawki 600 mg na dobę mogą pojawić się objawy odstawienia – drgawki, drażliwość, ból głowy.

Jakie są objawy uzależnienia od kawy?

  • Problemy ze snem,
  • Spadek apetytu,
  • Problemy gastryczne,
  • Skurcze mięśni,
  • Obniżenie nastroju.

Co istotne, pojedyncze objawy mogą wystąpić nawet, jeśli trzymasz się zalecanej, bezpiecznej dawki, lecz zwyczajnie jesteś do niej przyzwyczajona – pijąc 2-3 kawy przez wiele lat przywykłaś do niej nie tylko fizycznie, ale i psychicznie. Może znasz to uczucie, gdy kawa nagle się skończy, a ty musisz spieszyć się do pracy… warto zatem kontrolować swoje codzienne nawyki. Czy warto uzależniać się od czegokolwiek?

Zamienniki kawy – coś na pobudzenie

Czym zastąpić kawę, aby dobrze zacząć dzień? Co popijać podczas pracy przy komputerze? Na szczęście istnieją inne sposoby na naturalne pobudzenie. Oto kilka moich pomysłów!

  • Koktajle warzywne – zastrzyk witamin pobudzi cię, a przy okazji dostarczy substancji odżywczych, których potrzebujesz o poranku. Komponując je możesz bazować np. na szpinaku i jarmużu.
  • Sok z buraka – nie od dziś wiadomo, że burak to całkiem legalny dopalacz. Oczywiście – bardzo zdrowy! Jego sok sprawi, że poprawi się twoje krążenie, niedobory witamin zostaną uzupełnione, a ty poczujesz przypływ energii.
  • Woda z cytryną – pamiętasz jedno z moich poprzednich wyzwań? Uświadomiło mi ono, że woda z cytryną to świetny sposób na rozpoczęcie dnia. Pozwala poczuć się rześko! Dodaj do niej inne składniki, takie jak miód czy imbir.
  • Herbaty – nie piję ich wiele, więc przerwa od kawy to okazja, by wypróbować ich działanie, które jest podobno bardzo porównywalne. Pobudzająco działa herbata zielona i oczywiście yerba mate. Ta druga pobudza bardziej niż kawa, jednak pija się ją w o wiele mniejszych ilościach.

Nie musisz oczywiście testować wszystkich moich propozycji. Wybierz te, które pasują ci najbardziej!

Sokowirówka ZELMER ZJE1200G – 179,00 zł

Nie zapomnij o wodzie mineralnej

Zauważyłam, że wiele osób jest w stanie wypić w ciągu dnia hektolitry kawy, herbaty czy innych napojów, jednak wypicie 2 litrów wody dziennie jest dla nich trudne. Tymczasem, nieodpowiednie nawodnienie to jedna z przyczyn ospałości, spadku koncentracji, złego nastroju. Gdy powód złego samopoczucia leży w zbyt małych ilościach wody, nie pomoże ci kawa. Spróbuj wiec częściej częściej po nią sięgać, a byś może okaże się, że kawa nie jest ci aż tak bardzo potrzebna do życia.

Przyznam, że to chyba jedno z najbardziej nietypowych wyzwań, jakie do tej pory podejmowałam – nie chodzi tu w końcu o walkę z czymś niezdrowym, lecz udowodnienie sobie samej, że jestem w stanie zmienić wieloletni nawyk. Za miesiąc wspólnie podsumujemy wyniki. Zachęcam cię do podjęcia wyzwania razem ze mną!

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz