By

Wbrew powszechnej opinii ćwiczenia w ciąży są jak najbardziej wskazane. Nie tylko poprawiają kondycje i samopoczucie przyszłej mamy, ale także łagodzą dolegliwości ciążowe, pomagają zachować sprawność oraz przygotowują ciało do porodu. Jak jeszcze wpływają na stan kobiety?

Najlepsze i najbezpieczniejsze formy aktywności fizycznej dla kobiet w ciąży to pływanie, joga, ćwiczenia na piłce gimnastycznej oraz spacery. Jednocześnie w tym czasie lepiej zrezygnować z tych ćwiczeń, które narażają przyszłą mamę na upadek: jazda na rowerze, nartach i konna, gra w tenisa, golfa, wspinaczki górskie, sporty motorowe oraz sztuki walki. Bardzo korzystny jest streaching i pilates. Pozwalają one nauczyć się kontrolować oddech, relaksować się oraz łagodzić bóle kręgosłupa. Ponadto sprawiają one, że mięśnie są bardziej elastyczne i rozgrzane, co jest szczególnie pomocne w okresie ciąży. Ważne jest także ćwiczenie mięśni Kegla, dzięki którym zmniejsza się ryzyko nacięcia krocza w czasie porodu, a po nim tkanki szybciej wracają do stanu sprzed ciąży.

Zanim zaczniesz ćwiczyć poradź się specjalisty. Ćwiczenia wykonuj bardzo powoli, a wszelkie niepojące sygnały, takie jak ból i zawroty głowy, nudności, bóle brzucha lub krwawienie niezwłocznie zgłoś się do lekarza!

ćwiczenia w ciąży 2

Źródło: simplyswim.com

Pozytywny wpływ

Ćwiczenia możemy wykonywać przez cały okres ciąży, regularnie i systematycznie. Oczywiście o ile lekarz nie widzi przeciwskazań, a nasz stan na to pozwala. W ostatniej fazie ciąży możemy czuć się ociężałe, zmęczone i opuchnięte, ale nie rezygnujmy z ćwiczeń. Chodźmy przynajmniej na spacery.

Trening w ciąży:

  • zapobiega i zmniejsza już istniejące obrzęki
  • zapobiega powstawaniu żylaków
  • powoduje wzrost pojemności płuc
  • przeciwdziała zaparciom
  • utrzymuje prawidłową filtrację nerek
  • zwiększa zakres ruchomości kręgosłupa oraz wszystkich stawów
  • uelastycznia i rozciąga mięśnie dna miednicy i powłok brzusznych
  • poprawia samopoczucie i przyczynia się do znacznego ułatwienia porodu

Przeciwwskazania:

  • cukrzyca
  • nadciśnienie tętnicze spowodowane ciążą
  • krwawienia
  • niewydolność ciśnieniowo-szyjkowa
  • ciąża bliźniacza
  • niedokrwistość ciężarnych dużego stopnia
  • przedwczesna czynność skurczowa
  • choroby serca
  • choroby nerek
  • infekcje i przeziębienia przebiegające z gorączką

Pamiętaj o wygodnym stroju i lekkiej rozgrzewce! Nie przesadzaj z intensywnością ćwiczeń i systematycznie pij wodę. Zrezygnuj z treningu, gdy jest bardzo gorąco i nie pozostawaj zbyt długo w pozycji leżącej na plecach. Nigdy nie podrywaj się z pleców, tylko najpierw obróć się na bok, a następnie powoli wstań.

ćwiczenia w ciąży 3

Źródło: mommi.com

Na grafice: 1. Legginsy ciążowe Mama Licious, 149 zł; 2. Ciężarki HMS, 33 zł

Więcej legginsów ciążowych znajdziesz TUTAJ.

 

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz