By

Czy wiesz, że burak to jedno z najzdrowszych warzyw dla osoby aktywnej fizycznie? Badania dowodzą, że doskonale wpływają na cały organizm: wzmacniają układ krwionośny, poprawiają odporność i zwiększają wydolność organizmu. Sprawdź, dlaczego burak czerwony częściej powinien znajdować się w twoim jadłospisie.

Ceniony od tysięcy lat

Burak czerwony był popularny w rejonach śródziemnomorskich już 4000 lat temu. Już wtedy zauważono, że wykazuje działanie lecznicze i wzmacniające. Prawdziwa sława buraka rozpoczęła się jednak w czasach napoleońskich, gdy zauważono, że można pozyskiwać z niego cukier.

Co kryje się w buraku?

Burak czerwony skrywa niemal cały alfabet witamin i mnóstwo cennych minerałów. Znajdziesz w nim witaminę C, tiaminę, niacynę, witaminy z grupy B, witaminy A i E oraz K. To cenne źródło wapnia, magnezu, fosforu, żelaza, potasu oraz cynku. Buraki doskonale nadają się do niwelowania różnego rodzaju niedoborów.

Dlaczego buraki są czerwone?

Swój kolor burak zawdzięcza betaminie – barwnikowi, który jest jednocześnie silnym przeciwutleniaczem. To właśnie ona jest centrum wszystkich zalet buraka.

Burak – właściwości dla układu krwionośnego

Najczęściej wymienianym atutem buraka czerwonego jest jego wpływ na układ krwionośny. Są bogatym źródłem żelaza, dzięki czemu zapobiegają anemii. Dodatkowo, wspomagają przyswajanie tlenu przez komórki – dzięki temu, twój układ krwionośny staje się silniejszy.

Buraki są polecane nadciśnieniowcom – udowodniono, że dzięki dużej zawartości azotanów, dobrze wpływających na regulację ciśnienia krwi.

Całkiem legalny doping

Brytyjskie badania na grupie kolarzy potwierdzają, że buraczany zawarte w burakach poprawiają wydolność organizmu. Jeśli więc jesteś aktywna fizycznie, buraki powinny na stałe zagościć w twoim jadłospisie. Buraki doskonale dotleniają cały organizm, i poprawiają stan układu krwionośnego, co jest ważne bez wyjątku w każdego rodzaju sporcie.

Sprzymierzeniec twojego mózgu

Buraki, jako źródło antyoksydantów wspomagają dosłownie całe ciało. Nie pozostają bez znaczenia dla mózgu – badania potwierdzają, że u osób jedzących buraki jest on lepiej ukrwiony i dotleniony. Oznacza to, że pracuje sprawniej: poprawia się pamięć, koncentracja, nastrój.

 

Burak: właściwości wzmacniające

Przeziębienie i grypa przebiegną łagodniej, jeśli będziesz leczyć się świeżo wyciskanym sokiem z buraka. Jako skarbnica witamin skutecznie wzmacnia odporność, działa przeciwwirusowo i przeciwzapalnie. Dodatkowo, burak ma działanie wykrztuśne, dzięki czemu pomoże ci pozbyć się kaszlu.

Pij sok z buraka – zmniejsz ryzyko raka

Badania wskazują, że sok z buraka – dzięki zawartości betaniny – działa przeciwnowotworowo. To cenny antyoksydant, który niweluje ryzyko rozwoju różnego rodzaju raka. Buraki często są zalecane również po chemioterapii – dla wzmocnienia i odbudowy organizmu.

 

Sokowirówka Zelmer – 217,00 zł

Buraki wpływają na płodność?

Sprawdzono również wpływ soku z buraka na płodność. I tym razem to cudowne warzywo okazało się zadziwiające: okazuje się, że buraki są w stanie poprawiać jakość męskiego nasienia. Należy pamiętać, że zły wpływ na nią mają głównie wolne rodniki (generowane np. przez palenie tytoniu). Buraki skutecznie je zwalczają, zmniejszając ryzyko bezpłodności.

Buraki polecane są również kobietom w ciąży i tym, które planują macierzyństwo – dzięki zawartości kwasu foliowego. Zaleca się je także paniom karmiącym.

Idealne na diecie

Buraki są niskokaloryczne – mają jedynie 33 kcal w 100 g. Bez wyrzutów sumienia można sięgać po nie w trakcie diety, mając jednocześnie pewność, że dostarczą ci wielu, cennych dla zdrowia substancji.

Wpływ buraków na urodę

Fani buraka zauważą również jego pozytywny wpływ na wygląd. Buraki wspomagają ukrwienie skóry, dzięki czemu ta zyskuje zdrowy koloryt. Zmniejszają stany zapalne, co jest szczególnie ważne dla posiadaczy cer problematycznych. Antyoksydanty spowalniają procesy starzenia, zaś witaminy i minerały korzystnie wpływają na kondycję włosów i paznokci. Co ciekawe – wyciąg z buraka można znaleźć w wielu produktach do włosów.

 

Jak je jeść, by były najzdrowsze?

Oczywiście, najlepiej w formie surowej – wtedy zachowają maksimum swoich pozytywnych właściwości. Z buraka możesz przygotować tradycyjną surówkę, lub dodać go do bardziej wymyślnych sałatek. Doskonałym pomysłem będzie przygotowywanie własnego soku z buraka – wystarczy sokowirówka, a dzienna dawka witamin będzie w zasięgu ręki.

Buraka możesz rzecz jasna poddawać obróbce cieplnej. I nie chodzi tu tylko o tradycyjny barszcz – koniecznie wypróbuj zdrowe frytki z buraka pieczone bez tłuszczu. Przygotujesz je niemal tak samo, jak frytki ziemniaczane.

Wskazówka: pamiętaj o tym, by wybierać buraki najlepszej jakości. Powinny być twarde, bez przebarwień, z miąższem o intensywnym, czerwonym kolorze.

Co z indeksem glikemicznym?

Niestety, nie wszyscy powinni jeść buraki – do tej grupy zaliczają się przede wszystkim cukrzycy. A wszystko to ze względu na indeks glikemiczny buraka, który wynosi aż 64 (dla ćwikłowej odmiany buraka).

 

Każdy, kto regularnie sięga po buraki z pewnością potwierdzi ich cudowne działanie. Jesteś w gronie ich miłośników?

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz