By

Myślisz, że dbasz o zdrową dietę i odżywiasz się całkiem nieźle? Okazuje się, że dookoła nas czyhają pokusy, które skłaniają nas do grzeszków i zaniedbań. O ile jednostkowe pofolgowanie sobie jeszcze nikomu nie zaszkodziło, to regularne praktykowanie tych zwyczajów nie wyjdzie nikomu na dobre… sprawdź, jakich błędów w odżywianiu bezwzględnie się wystrzegać.

Jeśli jesteś aktywny, dbasz o wygląd i formę fizyczną, zapewne zwracasz uwagę na zdrowe jedzenie. Okazuje się jednak, że samo sięganie po produkty powszechnie uznane na zdrowe nie wystarczy, by móc tym samym przymiotnikiem określać codzienne, żywieniowe przyzwyczajenia. To kiedy i w jaki sposób jemy ma niebagatelny wpływ na stan naszego organizmu. Aby zdrowe jedzenie szło w parze z dobrymi nawykami, wystrzegajmy się sześciu, żywieniowych grzechów głównych.

1. Śmieciowe przekąski

Po wysiłku fizycznym czujesz się uprawniony do sięgnięcia po batonika czy wypad na cheeseburgera do pobliskiej knajpy typu fast-food. I choć fakt – spożywana raz na jakiś czas niezdrowa przekąska nie wywoła spustoszenia w organizmie osoby z reguły dbającej o zdrową dietę, to śmieciowego jedzenia nie można traktować jako nagrodę za wykonany trening. Powodem tego jest chociażby fakt, że tego typu posiłki nie dostarczają zmęczonemu organizmowi wszystkich, niezbędnych do regeneracji substancji odżywczych. Nie wspominając już o tym, że regularne przyzwyczajanie się do niezdrowych przekąsek stanowi prostą drogę do uzależnienia. Co zamiast tego? Znajdź zdrowszą alternatywę dla pustych kalorii – po treningu sięgnij po owoce z odrobiną słodkiego dodatku (np. śmietany), lub samodzielnie upiecz słodkie, a zarazem odżywcze ciasto.

f-orion-834511

Masz problem z podjadaniem? Włóż do lodówki świnkę, która… chrumka, gdy otworzysz drzwiczki. Może to zniechęci cię do nadprogramowych posiłków? 😉
Świnka Chrumka – straszak do lodówki dla odchudzających się – 29,00 zł

2. Syta uczta tuż przed snem

O tym błędzie żywieniowym od dawna jest tak głośno, że wspominanie o nim jest wyłącznie formalnością. Zarówno przekąski jak i porządny posiłek spożyty tuż przed pójściem spać nie są najlepszym pomysłem. Po pierwsze – aby prawidłowo strawić jedzenie, nasz układ pokarmowy potrzebuje mniej więcej trzech godzin, czemu sprzyja pozycja wyprostowana (grawitacja robi swoje) oraz odrobina ruchu. Gdy trawimy leżąc, a dodatkowo – śpiąc, narażamy się na problemy takie jak niestrawność czy zgaga. Udowodniono także, że posiłki spożywane tuż przed snem prowadzą do kumulacji większej ilości kalorii w organizmie, czego efektem jest wzrost wagi. Wszystkich tych przykrych efektów unikniemy jedząc regularne posiłki w ciągu dnia z uwzględnieniem lekkiej kolacji – maksimum trzy godziny przed snem.

3. Nadmiar napojów wyskokowych

Mówisz – wszystko jest dla ludzi. To prawda, jednak aby to, co dostaje się do naszego organizmu mu nie szkodziło, należy przeprowadzać dokładną selekcję lub wprowadzać zdrowy umiar. Alkohol spożywany w ilości większej niż mniej więcej dwa drinki w ciągu dnia jest niezdrowy – prowadzi do odwodnienia (co jest szkodliwe szczególnie dla osób aktywnych) i powoduje wypłukiwanie soli mineralnych. Jeśli więc czeka cię impreza, podczas której planujesz wypić więcej niż zazwyczaj, zadbaj o regularne dostarczanie organizmowi wody i sięgaj po zdrowe przekąski, na przykład w postaci warzyw.

4. Zbyt mało wody

Zdrowa dieta i dbałość o kondycję nie wystarczą, jeśli do twoich nawyków nie należy regularne wypijanie odpowiednich ilości wody. Poranna kawa, napoje izotoniczne czy nawet zdrowa herbata nie wystarczą, by dostatecznie nawodnić organizm. W zależności od twojej wagi wypijaj ok. 1,5-2 l każdego dnia – zmiany zauważysz nie tylko w postaci atutów zdrowotnych, ale i w swoim samopoczuciu czy wyglądzie. Nie masz motywacji i chęci, by wypijać więcej? Wypróbuj miesięczne wyzwanie, które z pewnością uświadomi ci, jak wiele korzyści przyniesiesz swojemu ciału sięgając po kilka szklanek wody dziennie.

5. Unikanie tłuszczu jak ognia

Sądzisz, że zdrowa dieta polega na całkowitym pozbyciu się wszelkich tłuszczów? Błąd! Pamiętajmy że tuż obok morderczych dla zdrowia tłuszczów trans znajdują się też inne – te korzystne dla naszego organizmu. W zdrowym jedzeniu powinno znaleźć się miejsce na tłuszcze wielonasycone czy też omega-3. Naucz odróżniać się dobre tłuszcze i śmiało stosuj je w posiłkach czy szybkich przekąskach.

6. Nieregularne posiłki

Nie wystarczy, że będziesz lubował się w zdrowym jedzeniu. Prawdziwą sztuką jest dostarczanie go sobie o odpowiednich porach tak, by organizm mógł jak najlepiej wykorzystać cenne składniki odżywcze. Zbyt długie przerwy pomiędzy kolejnymi posiłkami czy ich całkowite opuszczanie to na pewno nie cechy, którymi powinna odznaczać się zdrowa dieta. Popełniając te błędy, odbierasz sobie szansę na dzień pełen energii i dobre samopoczucie, a zwiększasz prawdopodobieństwo ciągotek do słodyczy i niezdrowych przekąsek. Pamiętaj o codziennym śniadaniu, które doda ci energii na cały poranek. Nie należy bagatelizować także roli drugiego śniadania, po które sięgniemy kilka godzin później. Sycący obiad i lekka kolacja dopełnią odżywczego sukcesu. Pomiędzy posiłkami możesz podjadać… oczywiście, jak najzdrowiej. W ramach przekąski sięgaj po orzechy, owoce, czy sycące koktajle.

 

Przyznajcie się – jak u was z przestrzeganiem zasad zdrowego odżywiania? Czy wszystkie z głównych błędów zdrowej diety są wam całkowicie obce?

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz