10 najczęstszych błędów na siłowni

2 października 2017 at 19:16  •  0 Comments

By

Siłownie i kluby fitness wraz z nadejściem jesieni przeżywają prawdziwe obłożenie – z racji gorszych warunków do treningu na zewnątrz odwiedzamy je chętniej, chcąc utrzymać dobrą formę aż do wiosny. Jednak – czy jesteś pewien, że ćwiczysz skutecznie i bezpiecznie? Sprawdź, czy nie popełniasz jednego z dziesięciu błędów na siłowni. Możesz być zaskoczony, jak niektóre szczegóły wpływają na efektywność ćwiczeń.

Odwiedzasz siłownię kilka razy w tygodniu, zdążyłeś się zaprzyjaźnić już absolutnie z każdym sprzętem, znasz na pamięć każdą sztangę, a efektów brak. Znasz to? Jeśli tak, najpewniej popełniasz błędy, które mogą odwlec w czasie (lub całkowicie przekreślić) doskonałą formę i piękną sylwetkę. W obrębie dziedziny sportu nadal funkcjonuje całe mnóstwo mitów, które powielane nie tylko odbierają szansę na uzyskanie rewelacyjnych rezultatów w treningu, ale i mogą poważnie zaszkodzić naszemu zdrowiu. Zanim więc zaczniesz ćwiczenia na siłowni, radzę ci uwrażliwić się na kilka kwestii – czasem pozornie mało ważnych, lecz w istocie decydujących o tym, jakim efektem zakończysz trening.

1. Podstawowy błąd na siłowni – brak rozgrzewki

Wchodzisz na salę i od razu fundujesz swoim mięśniom niezły wycisk? Takie postępowanie to prosta droga do kontuzji. Siłownia nie zwalnia cię z obowiązku porządnej rozgrzewki – co najmniej dziesięciominutowej, obejmującej całe ciało. Dzięki niej przygotujesz mięśnie do wysiłku, a także uzyskasz lepsze wyniki wykonując swój trening.

2. Ćwiczenia na siłowni bez techniki

Wykonujesz ćwiczenia intuicyjnie, jedynie domyślając się, jak powinny wyglądać. A może przypominasz sobie niedawno zobaczony filmik z treningiem i próbujesz go odtworzyć? To nienajlepsza droga – przed jakimkolwiek ćwiczeniem na siłowni musisz zgłębić technikę bardzo dokładnie, najlepiej z pomocą osoby doświadczonej. Niezależnie, czy wykonujesz ćwiczenia skomplikowane z wykorzystaniem maszyn, a może zamierzasz zrobić trochę przysiadów – technika to podstawa! Jeśli więc nie jesteś pewien, czy ćwiczenie wykonujesz absolutnie dobrze, poradź się trenera.

3. Siłownia od święta

W zeszłym tygodniu odwiedziłeś klub 3 razy, lecz w tym udało ci się wpaść zaledwie na chwilę. Brak systematyczności równa się miernym wynikom treningów – optymalnie będzie, jeśli siłownia zagości w twoim harmonogramie tygodnia 3 razy. Z czasem tę ilość możesz sukcesywnie zwiększać. Sprawę ułatwisz sobie, wybierając stałą porę ćwiczeń na siłowni – na przykład zawsze ranek, lub wieczór po pracy.

4. Siłownia bez opamiętania

Co za dużo, to niezdrowo – w treningu warto znaleźć złoty środek. Tak, jak nieregularne odwiedzanie siłowni nie przyniesie ci oczekiwanych efektów, tak bywanie na niej dzień w dzień może ci zaszkodzić. Mięśnie potrzebują czasu na regenerację – zwłaszcza, gdy jesteś zwolennikiem zapewniania im solidnego wycisku. Jeśli jesteś niemal uzależniony od towarzystwa hantli i bieżni, co kilka dni zrób choć jednodniową przerwę od ciężkiego treningu, kosztem lżejszych ćwiczeń np. w domu. Nie zapomnij, że również pomiędzy seriami poszczególnych ćwiczeń na siłowni musisz robić choć krótkie przerwy.

5. Ćwiczenia na siłowni bez celu

Wpadasz na siłownię, by nieco się poruszać, zrzucić stąd i zowąd, jednak właściwie nie masz pojęcia, co chcesz osiągnąć. Z takim podejściem nie spodziewaj się druzgocących rezultatów. Nawet, jeśli jesteś w ogólnie dobrej formie, a siłownię traktujesz jak relaks, warto mieć choćby najmniejszy cel treningowy. Ładniejsze ramiona, a może ćwiczenia usprawniające oddech? Wszystko zależy od ciebie.

Dumbbell Body-building Weight Sports Gym Hall

6. Bagatelizowanie znaczenia diety

W zależności od tego, jaki jest cel twoich ćwiczeń, musisz dołączyć do nich odpowiedniego rodzaju dietę. Jeśli chcesz schudnąć – zaprzyjaźnij się z produktami niskokalorycznymi. Z kolei jeśli twoim targetem jest rozbudowa mięśni, musisz pamiętać, aby w twojej diecie gościły węglowodany i białko. Nie zapominaj także o odpowiednim nawodnieniu – aktywne ciało potrzebuje go jeszcze bardziej!

7. Ćwiczenia na siłowni bez stretchingu

Chcesz uniknąć zakwasów i bólów stawów? Po każdym treningu obowiązkowo wykonaj rozciąganie, które zrelaksuje sztywne po wysiłku mięśnie.

8. Trening w nieodpowiednich ubraniach

Dla jasności – aby ćwiczyć na siłowni, nie musisz mieć od razu kompletu ubrań za grube tysiące. Z drugiej strony, nie powinna być to zwykła, bawełniana odzież, która po kilkunastu minutach treningu będzie przemoczona potem. Warto sięgać po ubrania, które zapewnią nam odpowiedni komfort ćwiczeń. Nie zapominajmy również o stabilnym, wygodnym obuwiu – tu, poza komfortem, chodzi również o nasze bezpieczeństwo.

f-adidas-legginsy-damskie-d2m-long-tight-bq2078 (1)

Adidas Legginsy Damskie D2M Long Tight Bq2078 – od 109,00 zł

9. Treningiem rekompensujesz złe nawyki

Nie czarujmy się – jeśli nadużywasz alkoholu, palisz papierosy a w twojej codziennej diecie goszczą fast foody i niezdrowe słodycze, twoje rezultaty nigdy nie będą tak dobre jak u osoby, która prowadzi zdrowy tryb życia. Nie zagłuszaj wyrzutów sumienia siłownią.

10. Nie kontrolujesz efektów treningu

Choć przestrzegasz wszystkich zasad, włącznie z celem treningowym, nie do końca pamiętasz, z jakiej pozycji startowałeś. W ten sposób trudno orzec, jakie rezultaty ćwiczeń pojawiły się u ciebie po upływie danego czasu. Monitoruj postępy w wybrany sposób – gdy twoim celem jest lepsza wydolność w bieganiu, korzystaj ze smartbanda lub specjalnej aplikacji na telefon. Chcesz, aby twój brzuch rzeźbił pokaźny „kaloryfer”? Regularnie rób sobie zdjęcia.

Jakie błędy wy zauważacie na siłowniach? I do jakich możecie przyznać się sami?

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz