Alfabet zdrowia: zupy

9 marca 2016 at 22:33  •  0 Comments

By

Wiele z nas pomija je w swoim jadłospisie, a to ogromny błąd, ponieważ zupy są niezwykle pożywne i zdrowe. Nie może ich zabraknąć w diecie odchudzającej, a także codziennym zdrowym wartościowym żywieniu. Co takiego wyjątkowego jest w zupach? Prezentujemy najważniejsze zalety tego smacznego dania.

Pyszną i pożywną zupę ugotuje każdy, nawet Ci bez specjalnych umiejętności kulinarnych. Możemy gotować świeże lub mrożone warzywa, na wywarze mięsnym lub nie, z dodatkiem ziemniaków, ryżu lub kaszy czy zmiksowaną na delikatny krem. Dodatkowo zupa to idealny pretekst do jedzenia warzyw. Aby zapewnić organizmowi odpowiednią ilość składników mineralnych i witamin zapewnia nam zjedzenie ½ kg warzyw dziennie. Z reguły jednak jemy ich znacznie mniej. Zupa to doskonały sposób, gdyż jest ciepła, doprawiona, często z innymi smacznymi dodatkami. Najzdrowsza jest ta świeża, przyrządzona tuż przed podaniem.

właściwości zup 3

Źródło: flickr.com/ SummerTomato

Wartości odżywcze

Zupy dostarczają organizmowi wielu składników odżywczych, a ich przygotowanie jest proste i szybkie. Głównym składnikami zup są warzywa oraz mięso, kasze i tłuszcze. Z uwagi na fakt, że wszystkie składniki się gotuje jest ona zdrowa, a znajdujące się w niej minerały dobrze się przyswajają. Zupy są m.in. źródłem potasu, regulującego gospodarkę wodną i ciśnienie krwi, fosforu i wapnia, żelaza, magnezu czy fluoru. Znajdziemy w nich także witaminę E, błonnik, witaminę C i B. Jeśli zupa ugotowana jest na wywarze mięsnym nie brakuje w niej również białka i tłuszczu. Gdy dodamy do niej makaron, ryż lub kaszę dostarczymy organizmowi węglowodanów. Do kremów doskonale pasują prażone na patelni pestki słonecznika lub dyni, które dodatkowo są źródłem zdrowych kwasów tłuszczowych.

właściwości zup 2

Źródło: flickr.com/larryjh1234

Dla zdrowia i figury

Jedzenie zup nie tylko zapewnia dostarczanie organizmowi wartości odżywczych, ale także wspomaga dbanie o figurę. Wywar lub krem z warzyw jest bardzo sycący, a jednocześnie nie tuczy. Przykładowo jeden talerz zupy jarzynowej ma jedynie ok. 100 kalorii. Podczas diety odchudzającej jedyne co warto ograniczyć to dodatki, takie jak ziemniaki, ryż czy makaron bądź też zastąpić je pełnowartościowymi wersjami. Najsmaczniejsza jest zupa gotowana z dodatkiem mięsa, możemy zastąpić je chudym kurczakiem, a dodatkowo po ugotowaniu i schłodzeniu wstawmy ją do lodówki. Sprawi to, że tłuszcz zetnie się na górze, dzięki czemu w prosty sposób go zbierzemy z powierzchni zupy.

Uwaga! Zupy stanowią pożywny, pełnowartościowy posiłek wspomagający odchudzanie jedynie wtedy, gdy zrezygnujemy z zaprawiania ich tłustą śmietaną lub zasmażaną mąką. Alternatywą będzie jogurt naturalny lub chude mleko.

Na lato i na zimę

Zupa to doskonałe pierwsze danie obiadowe, lunch lub kolacja. Latem, kiedy podczas upałów nie chce nam się jeść zupa jest najlepszą alternatywą dla posiłku mięsnego. Ponadto możemy przyrządzać chłodniki lub zupy owocowe, które zaspokoją głód, a jednocześnie nie obciążą żołądka. Natomiast zimą zupa jest niezastąpionym sposobem do rozgrzania organizmu, pomaga w leczeniu przeziębienia czy problemów żołądkowych.

właściwości zup 4

 Na grafice: 1. Waza Duo, 36,53 zł; 2. Waza Bolesławiec, 126,45 zł

Więcej waz na zupy znajdziesz TUTAJ.

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz