Alfabet zdrowia – fasola

9 czerwca 2016 at 11:16  •  0 Comments

By

Fasola, obok innych roślin strączkowych, to jeden z najstarszych pokarmów człowieka. Na świecie występuje blisko 400 gatunków tej rośliny. W Europie pojawiła się dzięki Krzysztofowi Kolumbowi, który przywiózł ją ze swojej legendarnej wyprawy podczas której odkrył Amerykę. Fasola jest fenomenem, ponieważ dostarcza organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych, niewiele kosztuje i jest bardzo smaczna. Co warto o niej wiedzieć?

Właściwości odżywcze

Fasola zawiera aż 20% białka, w którym znajduje się lizyna – aminokwas niezbędny dla właściwego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Lizyna między innymi łagodzi objawy przeziębienia i grypy, poprawia koncentrację i stanowi podstawowy budulec białek. Ponadto, fasola bogata jest w lecytynę, witaminy z grupy B, witaminę E oraz w magnez, żelazo, fosfor, potas i wapń. Co więcej, ta wspaniała roślina strączkowa zapobiega nadciśnieniu, miażdżycy, zakrzepom i zmniejsza ryzyko występowania chorób nowotworowych.

 

green-beans-1081933_960_720

Fasola dostarcza organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych.

 

Jaką fasolę wybrać?

Spośród 400 gatunków fasoli, w celach spożywczych uprawia się 20. Najpopularniejsze z nich to:

– fasola wielokwiatowa  – w Polsce najbardziej znaną odmianą jest „Piękny Jaś”.  To doskonały składnik sałatek, zup i dań wegetariańskich, który korzystnie wpływa na kondycję skóry, płuca i wątrobę.

fasola Pinto  – jeśli chcemy, aby nasze danie zrobiło wrażenie na gościach, warto sięgnąć po tę odmianę. Fasola Pinto jest atrakcyjna nie tylko ze względu na walory smakowe, ale i wizualne. Bordowe, nakrapiane nasiona wspaniale prezentują się na talerzu.

fasola Adzuki, inaczej czerwona soja.  Jest bardzo popularna na Dalekim Wschodzie, robi się z niej słodką pastę, wykorzystywaną do deserów.  Dodatkowo, roślina posiada wiele właściwości leczniczych oraz wspomaga odchudzanie.

fasola Mung, ma ciemnozielone nasiona, ale ze względu na swoje cudowne właściwości  (odtruwa organizm, działa antyrakowo i wspomaga pracę serca) określa się ją mianem „złotej fasolki”.

i-flos-fasola-naowocnia-owocnia-phaseoli-pericarpium-50g

Jak przygotować fasolę?

Aby uniknąć problemów trawiennych, występujących po spożyciu fasoli, należy ją odpowiednio przygotować.  Możemy zrobić to na kilka sposobów:

  1. Moczymy fasolę przez ok. 1-2 godzin w gorącej wodzie, co jakiś czas dolewając wrzątku, aby utrzymać stałą temperaturę. Następnie odcedzamy nasiona, zalewamy świeżą wodą i gotujemy tak długo, aż fasola stanie się miękka.
  2. Nasiona zalewamy zimną wodą, doprowadzamy do wrzenia i odcedzamy. Czynność należy powtórzyć dwa razy.
  3. Moczymy nasiona fasoli przez ok. 8 godzin, doprowadzamy do wrzenia i odcedzamy. Następnie zalewamy świeżą wodą i gotujemy do miękkości.

Fasoli nie należy moczyć dłużej niż 12 godzin, ponieważ po tym czasie rozpoczynają się procesy fermentacyjne. Zaleca się gotować ją bez przykrycia, aby umożliwić ulotnienie się szkodliwych substancji chemicznych.

i-nmr-przyprawa-do-dan-z-fasoli-600g

i-tescoma-kielkownica-z-nasionami-sense-899096

 

Nasiona fasoli znajdziesz TUTAJ


 

Leave a Reply