Alfabet zdrowia: liczi

8 kwietnia 2015 at 16:13  •  0 Comments

By

Nieznane, egzotyczne owoce czasami odstraszają swą fantazyjną formą. Nie oceniaj owoców po skórce – w liczi najlepsze znajduje się właśnie pod jej powierzchnią. Przedstawiamy owoc liczi.

Liczi nazywany bywa śliwką chińską. Pochodzący z Chin owoc był niegdyś ozdobą ogrodów pałacowych cesarza. W okresie rozkwitów drzewa obsypują się pięknymi kwiatami, z których następnie wyrastają dziwaczne owoce. Nasze obawy wywołuje skórka, która przypomina kolczastą, twardą skorupkę. W rzeczywistości dojrzałe liczi jest sprężyste niczym piłeczka kauczukowa.

Po obraniu ze skórki dostrzegamy część jadalną: biały, połyskujący miąższ. Po obraniu i usunięciu pestki można go spożywać na surowo (sam, jako dodatek do sałatek i deserów) lub na ciepło. Na rynku znajdziesz je również pod postacią dziemów, puszkowanych owoców, soków i innych przetworów. W Chinach popularnością cieszy się również w formie suszonej. Ma słodki smak z delikatną, kwaskową nutą.

Liczi należy do bardzo zdrowych i bogatych w składniki odżywcze owoców. Chińska śliwka jest źródłem dużej ilości witaminy C, witamin z grupy B, elektrolitów, przeciwutleniaczy. Chińczycy stosowali tę roślinę jako uniwersalny lek na stany zapalne. Tradycyjna chińska medycyna wykorzystywała bogactwo przeciwzapalnych polifenoli zawartych w perłowo białym miąższu. Badania wskazują również, że znajdujące się w liczi flawonoidy mogą hamować rozwój komórek nowotworowych. Jedząc liczi wspierasz układ nerwowy, odpornościowy, sercowo-naczyniowy oraz układ ruchowy (mięśnie i kości), a także układ pokarmowy (błonnik). Ponadto owoc nie jest bardzo kaloryczny: w 100 g znajdziemy jedynie 66 kcal i 16,5 g węglowodanów (niewiele więcej niż jabłko).

liczi

Fot. http://www.flickr.com/photos/40279385@N08/

Jak wybrać liczi?

Dojrzałe liczi ma ciemne zabarwienie skorupki. Po dotknięciu owoc jest jędrny i szoczysty, ale nie miękki. Skórka łatwo odchodzi od przezroczystoperłoweo miąższu.

Liczi możesz przechowywać w temperaturze pokojowej maksymalnie od 5 do 6 dni. Jeżeli nie chcesz ich przetwarzać (robić sok lub konfitury), to możesz je zamrozić!

 

Leave a Reply