Alfabet zdrowia: endywia

19 maja 2016 at 19:47  •  0 Comments

By

Czy słyszeliście o endywii? To zielone warzywo jest bombą witamin, potasu oraz łatwo przyswajalnego białka. Dzisiaj w Alfabecie Zdrowia opowiemy więcej na temat zdrowej kuzynku sałaty. Poznajmy bliżej endywię i jej właściwości.

Endywia to warzywo spokrewnione z sałatą o zielonych, jadalnych liściach. W zależności od odmiany botanicznej kształt liści endywii jest różny – kędzierzawa ma mocno postrzępione, kędzierzawe liście, natomiast eskariola ma liście gładkie, czasem lekko powcinane. Endywia charakteryzuje się pikantnym, gorzkawym smakiem, dlatego doskonale komponuje się z ostrymi serami, orzechami lub owocami. Zawiera więcej witamin oraz minerałów niż sałata, stanowi dzięki temu idealny zamiennik do sałatek. W Polsce endywia wciąż czeka na odkrycie, być może czynnikiem odstraszającym jest jej gorzkawy smak, jednak powinniśmy skusić się na włączenie jej do diety, gdyż to prawdziwa bomba odżywcza.

właściwości endywii 2

Z endywii możemy przyrządzać pyszne sałatki Fot. cooking.nytimes.com

Właściwości odżywcze

Przede wszystkim to wprost idealny produkt dla osób na diecie z uwagi na małą kaloryczność. Ponadto endywia to bogate źródło witamin: C, E, z grupy B, karoteny (prowitamina A i K), a także składniki mineralne: potas, wapń, fosfor, żelazo oraz magnez. Dodatkowo w niewielkich ilościach zawiera białko, tłuszcze i węglowodany, a dzięki insulinie stanowi bardzo wartościowy posiłek dla diabetyków. Endywię spożywa się głównie na surowo, toteż zachowuje ona w pełni swoje wartości odżywcze.

Działanie prozdrowotne

Endywia poddawana jest wielu badaniom, dzięki czemu wiemy, że znacznie obniża ryzyko zachorowania na nowotwory i choroby układu krążenia. Zapobiega procesowi starzenia się organizmu, działa przeciwutleniająco oraz korzystanie wpływa na układ nerwowy. Witaminy z grupy B zapobiegają objawom zmęczenia, apatii i rozdrażnienia, a także wpływają na poprawę stanu naszej skóry, włosów i paznokci.

Zawartość niacyny chroni naszą skórę przed poparzeniem promieniami słonecznymi i powstrzymuje zmiany skórne typu: łuszczenie, szorstkość lub trądzik. Natomiast obecność witaminy B5 usprawnia system immunologiczny, przyspiesza gojenie ran, obniża podatność na infekcje, hamuje proces łysienia i siwienia oraz łagodzi objawy artretyzmu i anemii. Zawartość karotenoidów w endywii sprawia, że jej spożycie może pozytywnie wpływać na nasz wzrok, system immunologiczny oraz poprawę krzepnięcia krwi. Warzywo wykazuje także zbawienne działanie dla układu kostnego, mięśniowego i krążenia. Spożywanie liści endywii wpływa korzystnie na nasze procesy trawienne.

f-legutko-mlode-listki-endywia-mieszanka-odmian

Legutko Młode Listki Endywia mieszanka odmian; 2,00 zł

Spożycie

Warto wybierać pędy o jasnej barwie i delikatnych liściach. Unikaj za to liści z brązowymi plamkami na brzegach. Endywię, jak i inne sałaty warto przechowywać w lodówce i zjadać świeże listki, które nie straciły jeszcze jędrności i świeżości.

Endywia w kuchni

Najczęściej spożywana jest na surowo i wykorzystywana do przygotowywania sałatek. Najlepiej pokroić ją lub porwać na cienkie paski. Doskonale komponuje się z mocno doprawionymi sosami, kawałeczkami bekonu lub szynki i grzankami. Najlepiej przechowywać ją w lodówce, owiniętą wilgotną ściereczką. Ma pikantny, gorzkawy smak, dlatego też dobrze komponuje się z ostrymi serami i orzechami, ale także z jabłkiem, granatem czy jagodami goi.

Więcej artykułów z cyklu Alfabet Zdrowia znajdziesz pod linkiem. (KLIK)

 

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz