Alfabet zdrowia: dorsz

5 maja 2016 at 23:35  •  0 Comments

By

Dorsz jest jedną z najzdrowszych ryb morskich i zdecydowanie nie powinno zabraknąć go w naszej diecie. Obok delikatnego, lekko słodkiego smaku to cenne źródło witamin oraz minerałów, które m.in. wzmacniają odporność czy poprawiają krążenie. Co warto wiedzieć o dorszu?

Dorsz to drapieżna ryba morska, która zamieszkuje głównie Ocean Atlantycki i morza północnej Europy. Najczęściej spotkamy dorsza atlantyckiego i jego trzy podgatunki, czyli dorsza pacyficznego, arktycznego oraz bałtyckiego. Zwykle ryba mierzy od 30 – 80 cm i waży ok. 2 kg. Dorsz żywi się mniejszymi rybami jak, np. śledzie, makrele czy narybek. W Polsce najpopularniejsze i łatwiej dostępne są filety z dorsza, rzadziej spotyka się go wersji wędzonej. Rybę możemy smażyć, piec, grillować lub gotować na parze.

właściwości dorsza 1

Źródło: flickr.com/thebittenword.com

Właściwości odżywcze

Dorsz to bomba witaminowa, a co za tym idzie produkt niezwykle zdrowy, działający dobroczynnie na cały organizm, wspomagający jego pracę oraz regulujący, zachodzące w nim procesy. Przede wszystkim to bogate źródło białka oraz selenu, który odpowiedzialny jest za wzmacnianie odporności organizmu. Ponadto zawiera bardzo cenne witaminy z grupy B. Witamina B1 odpowiada za prawidłową pracę układu nerwowego, chroni przed zaburzeniami pracy serca oraz układu pokarmowego. Witamina B2 wspomaga zdrowie skóry. Witamina B12 chroni przed anemią, a witamina B6 odpowiada za metabolizm białek i węglowodanów oraz poprawia pracę serca i reguluje ciśnienie tętnicze.

Dodatkowo dorsz jest źródłem witaminy A i E, które zapobiegają powstawaniu zmarszczek. W rybie obecna jest również witamina PP, która obniża poziom cholesterolu. Ponadto zawartość jodu reguluje działanie tarczycy i wytwarzanych przez nią hormonów. Nie sposób nie wspomnieć o najważniejszym składniku, czyli kwasach omega-3, które poprawiają pamięć oraz zapobiegają chorobą serca, a także wspomagają rozwój umysłowy dzieci. Dorsz zawiera również kwasy omega – 6 korzystnie wpływające na pracę nerek oraz wątroby. Dorsz w ponad 60% składa się z tłuszczu, z którego wyrabia się tran. Bardzo ważna informacja dla osób dbających o linię – pomimo dużej zawartości tłuszczów w 100 g mieści się zaledwie 80 kcal!

właściwości dorsza 2

Źródło: flickr.com/jeffreyw

Jak kupować i przechowywać dorsza?

Niewiele z nas ma możliwość zakupu ryb wprost od rybaka, dlatego warto wiedzieć, jak wybrać dorsza w sklepie rybnym. Przede wszystkim warto znać terminy dostaw, świeża ryba w całości powinna być całkowicie zanurzona w lodzie, a w formie filetów ułożona na lodzie. Powierzchnia dorsza powinna być błyszcząca, jak najmniej porowata. Najlepiej też jeszcze w sklepie sprawdzić zapach ryby. Po zakupie najlepiej jest przechować dorsza w lodówce turystycznej lub termoizolacyjnej torbie, aby zapewnić mu ciąg chłodniczy.

W domu przechowujemy go w naczyniu wypełnionym pokruszonym lodem, do którego wstawiamy mniejsze naczynie z rybą. Najlepiej jeśli lód będziemy zmieniać 2 razy dziennie. Jeśli zakupiliśmy rybę następnego dnia po złowieniu w takich warunkach możemy ją przechowywać do 4 dni. Aby jednak nie ryzykować lub gdy nie jesteśmy pewni, kiedy odbył się połów możemy wybrać dorsza mrożonego. Proces mrożenia pozwala zachować świeżość oraz właściwości rybie.

Szeroki wybór noży do filetowania ryb znajdziesz TUTAJ.

 

 

Leave a Reply