Alfabet zdrowia: cukinia

26 kwietnia 2016 at 01:08  •  0 Comments

By

Cukinia jest jednym z ulubionych i często wybieranych warzyw w naszej kuchni. Wynika to z delikatnego smaku, rozpływającej się konsystencji oraz mnogości zastosowań jej w różnych potrawach. Cukinię możemy przygotować na wiele sposób, a do tego jest bardzo zdrowa i małokaloryczna. Przedstawiamy jej właściwości.

Cukinia, zamiennie nazywana kabaczkiem, należy do warzyw dyniowatych. Pochodzi z Włoch, ale z powodzeniem możemy ją uprawiać w polskich ogródkach. Może być zielona, żółta lub też  w paski. Najlepsza jest wtedy, gdy osiągnie długość 15-20 cm. Cukinię jemy na surowo, smażoną, grillowaną lub gotowaną. Z tego smacznego warzywa przyrządzimy kremowe zupy, leczo, tartę, placki, sosy czy zapiekanki. Jadalne są także kwiaty cukinii, które smażymy w cieście naleśnikowym.

właściwości cukinii 2

Źródło: flickr.com/ ccharmon

Właściwości cukinii

Delikatny smak warzywa idzie w parze z jej lekkostrawnością. Cukinia zawiera potas, żelazo i magnez oraz witaminę A, C, K, PP i B1 oraz beta karoten. Ponadto warzywo odkwasza organizm i pozytywnie wpływa na proces trawienia. Polecana jest przy problemach z nadkwaśnością. Warto wiedzieć, że cukinia może podawana już półrocznym maluchom. Wszystko to za sprawą miękkiej konsystencji, substancji odżywczych oraz łatwości trawienia.

Kabaczek to także idealne warzywo dla osób na diecie lub dbających o zawartość talerza. Można bez obaw jeść ją w dużych ilościach, ponieważ w 100 g znajdziemy jedynie 16 kcal. Oczywiście mówimy o cukinii jedzonej na surowo, ugotowanej, pieczonej lub zgrillowanej bez tłuszczu.

Jak ją jeść?

Po pierwsze – na surowo! Szczególnie młode warzywa, myjemy, kroimy w talarki lub paseczki i jemy jako zdrową przekąskę. Możemy przyrządzić do tego czosnkowy lub pomidorowy dip na bazie jogurtu naturalnego. Cukinia nadaje się do smażenia, duszenia czy marynowania. Można przyrządzić z niej, np. pyszne danie jednogarnkowe, ratatouille, a nawet ciasto. Warzywo możemy kroić w plastry, słupki, zetrzeć na tarce lub też za pomocą specjalnego urządzenia skręcić na spiralki.

Jednym z najciekawszych wersji cukinii są jej smażone kwiaty. Najlepiej zrywać je wprost z ogrodu – swojego lub zaprzyjaźnionej sąsiadki, gdyż ciężko znaleźć je w polskich sklepach. Młode, świeże kwiaty smażymy w cieśnie naleśnikowym puste lub nadziewane. Możemy jeść je na słono oraz na słodko. Oprócz walorów smakowych, również pięknie prezentują się na talerzu.

Więcej artykułów z serii „Alfabet Zdrowia” znajdziesz TUTAJ.

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz