Alfabet zdrowia: bataty

22 kwietnia 2016 at 17:35  •  0 Comments

By

Nie wszystkim znana, słodka odmiana naszego rodzimego ziemniaka, skrywa nie tylko zaskakujący smak, ale także wiele właściwości zdrowotnych i cennych mikroelementów. Dlaczego warto uwzględnić bataty w swoje diecie? Co mogą nam zaoferować te bezkształtne bulwy? Przedstawiamy słodkie ziemniaki.

Bataty pochodzą z rośliny o nazwie wilec ziemniaczany i uprawiane są w regionach o klimacie tropikalny – głównie w Ameryce Południowej oraz Środkowej. Ich jadalną częścią są bulwy, które mogą osiągnąć wagę 3-5 kg. Bataty występują w setkach odmian, różniących się kolorem zarówno skórki, jak i miąższu (od białych, przez różowe, aż po fioletowe). Miąższ jest słodki, soczysty i aromatyczny. Może być spożywany jako samodzielny ugotowany lub upieczony posiłek, a także jako dodatek do sałatek, ciast czy dań mięsnych. Ze słodkich ziemniaków można wyprodukować mąkę, płatki, skrobię, a nawet alkohol. Obok ciekawego smaku bataty charakteryzują się zawartością witamin i minerałów.

właściwości batatów 2

Źródło: flickr.com/Stacy Spensley

Właściwości zdrowotne

Warto wiedzieć, że bataty w porównaniu z ziemniakami zawierają ok. 50% składników odżywczych więcej. Dzięki temu uzupełniają niedobory i dostarczają energię. W ich składzie zajdziemy cenne polifenole o działaniu antyoksydacyjnym. Obok witamin oraz minerałów (C, A, witaminy z grupy B (B1, B2, B6), kwas foliowy, witaminy E oraz K, a także β-karoten, potas, fosfor, chlor, wapń, magnez, siarka, sód, jod i żelazo oraz niewielkie ilości manganu, selenu i miedzi) w słodkich ziemniakach występują duże ilości błonnika pokarmowego, co przyczynia się do usprawnienia pracy jelit i pozbycia się problemów z zaparciami. Bataty do swojej diety powinni włączyć osoby mające problem z wzrokiem, układem krążenia, chorują na serce czy cukrzycę.

Zastosowanie w kuchni

Słodkie ziemniaki mogą być wykorzystane w kuchni na wiele sposobów – pieczone, ugotowane, grillowane. Stanowią idealną bazę dla zapiekanek, zup, ciasta czy puddingu. Puree ze słodkich ziemniaków możemy wykorzystać jako pasta do kanapek, a pokrojoną w słupki upiec i zaserwować z sosami lub dipami. Warto wiedzieć, że powinny być ugotowane natychmiast po obraniu i pokrojeniu, inaczej będą ciemnieć. Przed pieczeniem natomiast należy je kilka kilkakrotnie nakłuć widelcem. Podczas zakupu dokładnie przyjrzyjmy się batatom, czy nie mają uszkodzeń i miękkich plam. Wybierajmy te twarde i przechowujmy je w ciemnym, chłodnym i dobrze wentylowanym pomieszczeniu. W takich warunkach zachowają świeżość ok. 10 dni. Surowych batatów nie należy przechowywać w lodówce.

Więcej artykułów z serii „Alfabet Zdrowia” znajdziesz TUTAJ.

 

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz